איתור תחום התנדבות

דף עמדה

קריאה בהנאה – דף עמדה

2/03/2013

קריאה בהנאה – דף עמדה

ד"ר דבורה מצה

 

קריאה?! בדור הטלוויזיה והוידאו ומשחקי המחשב- מי יקרא? הרי תמונה אחת שווה אלף מילים, מה עוד שתמונות אלה נעות במהירות ומספקות את ההתרגשות הנחוצה לנו כתבלין עז לשגרת היומיום, שכל אחד מאיתנו רוצה להיחלץ ממנה מידי פעם.

פרויקט קריאה בהנאה תוכנן מתוך אמונה שלמה שלא תם עידן הספר; שכל מי שיכול להשפיע על היפוך המגמה המסתמנת- מגמת ההתרחקות מן הספר- חייב לעשות הרבה כדי להחזיר את הצעירים אל הקריאה.

ומדוע?

מפני שבספר טוב יש מה ששום מדיום חזותי (קולנוע, וידאו, טלוויזיה, משחקי מחשב) אין ביכולתו לתת: הקורא בספר הוא המוציא מן הכוח אל הפועל את הצפון באותיותיו: הוא הבמאי, התפאורן, המלהק המוסיקאי. הוא יוצר הקצב וקובע קטעי הרצף, הוא קורא "אותיות מתות" ומחייה אותן בדמיונו להרפתקאות בנופים רחוקים,לסיפורי אהבה, למאבקים על חירות ועל צדק, על אדמה ועל הכרה.

עליו להפעיל את "שרירי הדמיון" לא פחות מאשר את שרירי הגוף. כשם שבעידן המכוניות והמדרגות הנעות נבהלו אנשים בהיווכחם שאם לא יפעילו את גופם הם עלולים להתנוון, כך עלולים גם "שרירי הדמיון" להתנוון- ואולי אף ביתר קלות משרירי הגוף.

בתקופה שנודעת בה חשיבות כה רבה ליצירתיות, אנו נוטים להזניח את אחת הפעילויות היצירתיות ביותר: הקריאה.

מעבר להפעלת הדמיון ולהעשרת העולם הרגשי-חוויתי, קריאת ספרים מקנה לקוראיה את מיומנויות השימוש בלשון ואת הבנת הנקרא באורח אינטואיטיבי כמעט: קורא ספרים מעשיר את אוצר המילים שלו, בלא שיתן על כך את הדעת: מבנה המשפטים הנכון "נספג" לתוכו, והרמות הלשוניות השונות מתקבעות בתודעתו כמעט בלי מאמץ במהלך הקריאה.

"לאנשים קוראים יש עדיפות ברורה, מוכחת במחקרים, על לא קוראים. יש להם עולם מושגים רחב יותר, יכולת המשגה, קוגניציה טובה יותר. יכולת חוויה עמוקה יותר, יכולת טובה יותר להיות עם עצמם ולתקשר עם אחרים". (פרופ' זוהר שביט).

מטרות תוכנית קריאה בהנאה:

  1. לטפח בתלמידים את חיבת הקריאה.
  2. לטפח קורא הנענה לפניית היצירה.
  3. לטפח תלמידים "סוכני קריאה", שיעוררו את חבריהם לקרוא.
  4. לעורר את סקרנותו של הקורא לקראת הקריאה כדי להגביר את מעורבותו בה. קורא מעורב שואל שאלות, משער השערות, מנבא את הכתוב ומאשש או מפריך את השערותיו בשעת הקריאה.

עקרונות מנחים:

א. המפגש יוצר למידה משמעותית הנוגעת בילד, מתאימה לכאן ועכשיו

ב. הפעילות היא הוליסטית:

ü מפעילה את הדמיון – בניית תמונות חזותיות המסתתרות מאחרי המילים

ü מעוררת חושים - קליטת צלילים, ראיית מראות, מישוש חפצים

ü מעוררת רגשות – הזדהות, דחייה, מעורבות, אכפתיות

ü מדובבת את השכל – שיפוט על פי אמות מידה, הערכה

ü מעודדת את הגוף – עבודה בצבע, בנגינה, בתנועה, בקו, במלל

ג. כל מפגש יוצר חוויה:

סוגי חוויות: חוויה של קליטה, של הפעלת השכל, של עוררות רגשית, של הבעה

הנחות יסוד:

א. כל תלמיד שונה מזולתו ועל כן טעמו, נטיותיו, צרכיו, בשלותו הרגשית, מיומנות הקריאה שלו (מהירותה וקלותה ואוצר המילים העומד לרשותו) שונים מאלה של חבריו.

ב. כדי להעניק לתלמיד חוויות קריאה מוצלחות, שתהפוכנה אותו ברבות הימים לחובב ספר אמיתי, עלינו לנסות להפגישו עם ספרים העשויים לגרום לו הנאה, כלומר: להפגישו עם ספרים שיענינו אותו, שיתייחסו למה שמטריד אותו, שיעוררו את דמיונו ושלא יהיו קשים מדי, חינוכיים מדי או ילדותיים מדי עבורו.

 

 

עשרת הדיברות להצלחת התכנית קריאה בהנאה  עשרת הדיברות להצלחת התכנית קריאה בהנאה
הדפסשלח לחברהוסף תגובה