איתור תחום התנדבות

מפגשי הדרכה והכשרה

סיכום מפגש הכשרת רכזים של מועדוני אור ירוק – 11/4/2011

18/04/2011

מפגש הכשרת רכזים של מועדוני אור ירוק – 11/4/2011

סוכם על ידי יוסי הלפרין, רכז ארצי של מועדוני אור ירוק, מתנדב חבר הנהלת של"מ

המפגש הארצי, שהתקיים הפעם במשרדים של עמותת אור ירוק בהוד השרון, היה חגיגי במיוחד וכלל הרמת כוסית וברכות לחג הפסח הקרב ובא.

השתתפו במפגש נציגי המועדונים הבאים : רחובות, ראשל"צ, קרית אתא, אשקלון, חיפה- לאו בק, רמת אלון – חיפה, שפרעם, קרית ביאליק, צפת, אבן יהודה, באר שבע, נהריה, הוד השרון, כפר יונה, פרדס חנה כרכור, מודיעין, מעלה מכמש, חולון.

בחלקו הראשון של המפגש ניתנו מספר הרצאות העשרה על ידי מרצים מעמותת אור ירוק:

1.1  .  יניב יעקב – מנהל תחום מדיניות וביקורת ציבורית

·         מטרת העמותה היא בראש ובראשונה לשנות את תרבות הנהיגה תוך כדי יצירת דעת קהל וסדר יום ציבורי בדגש על ההיבטים הבאים :

הגברה משמעותית של האכיפה, שינוי מדיניות הטיפול וההתייחסות לבטיחות בדרכים, חילוץ והצלה, חקיקה שפיטה והענשה, תשתיות, מחקר טכנולוגיות וכו'.

·         קידום נושאי מדיניות וחקיקה – רישיון נהיגה מדורג ( GDL ), החרמת רכבים , איסור נהיגה בחופי  ים,  החמרת הענישה על אי חגירת קטינים, חינוך לתעבורה, מלווה נהג אלקטרוני, פינוי מוסק, קביעת רף של 0% אלכוהול לנהגים צעירים, איסור מכירת אלכוהול בתחנות דלק, ענישה מקלה, קסדות "חצי", הצבת יעד להקטנת מספר ההרוגים ע"י השר, טיפול בנהגים מועדים.

·         ליווי עבודת הכנסת, קשר עם הח"כים, השתתפות בועדות וכו'

·         כלי ביצוע ביקורת ציבורית – מעקב אחר ביצוע וישום תוכנית שיינין ,  פרסום נתונים על ישראל ביחס לעולם, דוחות ביקורת, גופים מבוקרים, פעילות משפטית – חוק חופש מידע, ניידת אור ירוק.

 

1.2  . אלדד סאסי – דובר העמותה :

·         " קמפיין השר " – עמדת העמותה  : 

השר הקודם, מופז,  היה מחויב מאד ונתן עדיפות עליונה לנושא של בטיחות ומלחמה בתאונות דרכים  וגם פעל ברוח זו הלכה למעשה. השר הנוכחי, ישראל כץ, לא שם נושא זה בראש סולם העדיפויות ומעדיף להתרכז בנושאים אחרים כמו תשתיות, פיתוח הרכבות וכו'

מסתבר שנושא המלחמה בתאונות הדרכים  הינו קשה לביצוע, וקשה עוד יותר להסברה כאשר המטרה אינה מושגת בהתאם לציפיות, ובנוסף גם עלולה לפגוע בתדמית.  הקו התקשורתי הננקט על ידי אור ירוק אמור לאלץ את השר לא להתעלם, לפעול, ולהחזיר את הנושא לראש סולם העדיפויות.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים התפטר ורק בעקבות בג"צ שהוגש על ידי עמותת אור ירוק מונה מנכ"ל חדש – וגם זה רק לאחר שנה ויותר שלא היה מנכ"ל לרשות.

הקמפיין אינו פוליטי כלל אלא עניני, ובשורה התחתונה נראה שהקמפיין בכל זאת עושה את שלו. יש הפשרה מסוימת בקשר שבין לשכת השר והנהלת העמותה ובפגישה משותפת שנערכה לאחרונה הוחלט על חזרה למתווה שיינין.

·         עמותת אור ירוק הפכה – הלכה למעשה - להיות גוף שמבקר  את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים – בנושאים הרלבנטים.

 

1.3  . עינת גרימברג – ר' מח' מחקר בעמותה

·         תאונות הן מדד בעיתי. יש חשיבות למדדי ביניים, האינטואיציה והשכל הישר לא תמיד עובדים.

·         הסקירה של עינת התמקדה בהיבטים הבאים – למה נדרש מחקר בבטיחות בדרכים, למה באור ירוק , נושאים במחקרי בטיחות.

 

1.4  . יוראי רונן – רכז תחום תקשורת חברתית בעמותה

·         יוראי מיקד את דבריו בשימוש ברשתות החברתיות לצרכי פרסום ומודעות ציבורית.

 

 

בחלקו השני של המפגש נערכה פגישה עם מר שמואל אבואב – מנכ"ל עמותת אור ירוק.

 

1.5  – מדינות האיחוד האירופי נערכות לפעילות משותפת בנושא בטיחות בדרכים, הכרזה

   רשמית על יציאה לדרך מתוכננת ב – 11/5/2011

1.6  – נושאי הליבה בהם בחרה העמותה להתמקד הם – מהירות, חגורות בטיחות, אלכוהול

   והסחי דעת בנסיעה.

 

המטרות הן:  השפעה על המודעות האזרחית, השפעה על השיח הציבורי והתקשורתי , הפעלת אנשים לעשייה בתחומים אלה, השפעה על התנהגות האנשים.

 

·         חגורות בטיחות – בזמן עצירת רכב כתוצאה מתאונה, האדם שאינו חגור סופג למעשה 3 מכות – מכת העצירה עצמה, תנועת המשך במהירות הנסיעה של הרכב, טלטלת האיברים הפנימיים בגוף.

·         מהירות – יש מיתוס שמביא לכך שאין הכרה בציבור שמהירות גורמת לתאונות, דבר שכמובן אינו נכון בגלל ההשלכה על  מרחקי העצירה ועוצמת הפגיעה.

·         אלכוהול – אלכוהול הינו מעין סם רטוב, נכנס מיד לדם ומשם למח, וכפועל יוצא מכך משפיע מיידית על הרגלי הנהיגה, התגובות וההתמצאות.

·         הסחי דעת בנסיעה  - מגדילים את ההשפעה השלילית על הפעילות המוחית ומכאן לפגיעה במיומנות הנהיגה.

 

1.7  -  בהמשך סקר מר אבואב את המיזמים החודשיים ותכנית העבודה השנתית שנקבעה

   על ידי העמותה עבור מועדוני אור ירוק בקהילה:

 

Ø      ינואר – חגורות בטיחות,

Ø      פברואר – מהירות,

Ø      מרס – אלכוהול,

Ø      אפריל – חופשה בטוחה,

Ø      מאי – הסחי דעת בנהיגה,

Ø      יוני – קיץ בטוח,

Ø      יולי – יום ללא תאונות דרכים ,

Ø      ספטמבר – היפגעות ילדים,

Ø      אוקטובר – חורף ( יום הקשיש הלאומי ) ,

Ø      נובמבר – היום הלאומי לבטיחות בדרכים ,

Ø      דצמבר – ישראל עוצרת.

 

1.8    לאחר הסקירה של מר אבואב נערך מעין שיח עמיתים חשוב וערני בו העלו  רכזי

    המועדונים קשיים, בקשות והצעות שונות כדי ליעל ולקדם את תפקוד המתנדבים

    ותפעול המועדונים.  הובטח שנושאים אלו ידונו בהנהלת העמותה.

 

 

      

                                      

הדפסשלח לחבר