איתור תחום התנדבות

מהו פרויקט של"מ בחינוך?

של"מ בחינוך – מתנדבים גמלאים במערכת החינוך

31/10/2018

 

של"מ בחינוך – מתנדבים גמלאים במערכת החינוך

רכז ארצי: יהודה גור  ziv598@bezeqint.net

תנועת של"מ שמה על סדר יומה גישור על פערים לימודיים וצמצום תופעת האלימות במערכת החינוך .

אנו מעריכים כי עצם נוכחותם של מבוגרים מנוסים ובעלי סמכות בין כותלי הגן, ביה"ס והמתנ"ס - בין אם בסיוע לילדים בודדים או בקבוצות בפעילות לימודית - יכולה לתרום ליצירת אוירה נעימה, חיובית ותרבותית.

אנו מציעים  למערכת החינוך להיעזר במתנדבי של"מ – גמלאים בעלי ידע ניסיון ורצון      לתרום מזמנם וממרצם לשיפור האקלים הבית ספרי, ולהעלאת הישגי התלמידים במקצועות היסוד.

יתרונותיה הבולטים של השיטה:

-          המתנדב אינו מזוהה עם הממסד.

-          המתנדב אינו בא מעמדה שיפוטית.

-          למתנדב יש מוכנות לתרום מזמנו ומניסיון חייו.

-          המתנדב יכול להוות אוזן קשבת לצרכים ומצוקות.

-          המתנדב יכול לפתח קשר אישי של אחד- לאחד עם מי שזקוק ורוצה בכך.

-          המתנדב המבוגר מעניק תחושת ביטחון ושלווה (יש על מי לסמוך)

-          המתנדב מהווה מודל לחיקוי עבור הדור הצעיר.

 
תחומי פעולה

 
1.      בתחום הלימודי יינתן סיוע פרטני או קבוצתי, ע"י מתנדבים שיעברו הכשרה מתאימה.  הסיוע יינתן בתחומי בית הספר במסגרת שעות הלימודים,או לחילופין במתנ"ס במסגרת מרכז  הלמידה בשעות אחר הצהרים בתאום עם מנהל המתנ"ס ורכז הלמידה במתנ"ס.

2.      בתחום ההתנהגות, תתמקד הפעילות בעיקר בתחילת יום הלימודים, ליד ובזמן ההסעות, וכן במסדרונות ובחצר בשעת ההפסקות.

    

אפשרויות פעולות למתנדב:

-          סיוע לימודי פרטני/קבוצתי/מתקשים/מצטיינים

-          הצטרפות למורה בשעת שיעור לטובת תרגול נוסף

-          נוכחות פעילה בזמן הפסקה ובזמן שיעורים

-          טיפוח פינת גן בעזרת תלמידים

-          תפעול ועזרה בספריה

-          הדרכה ועזרה בחדר מחשבים/מחשבים בכלל

-          הדרכה/העשרה ואמנויות שונות ליחיד או לקבוצה (שח-מט,ברידג',

-          אמנות, מורשת ישראל, אקטואליה,ארצות עמים ועוד)

-          עיצוב וטיפוח הסביבה הלימודית.

-          איכות הסביבה

-          קריאה בהנאה – עידוד לקריאה

-          מעורבים בלב העניין  - העשרת ידע וטיפוח ערכי הכלה ,השתלבות ויוזמה בחברה ובקהילה.

-         אנגלית מדוברת -  טיפוח יכולת דיבור חופשי ונכון באנגלית.
 

מודל הפעלה:

תכנית עבודה לשלבים הראשונים בכניסת יישוב לפרויקט.

     1. הצגת הפרויקט בפני מנהל אגף החינוך ברשות ,מפקח משרד החינוך ומנהל המתנ"ס.

      2.איתור בתי ספר המעוניינים להשתתף בפרויקט ומוכנים לעמוד בתנאים המתחייבים:

        מינוי איש צוות בביה"ס שירכז ויהווה כתובת למתנדבים בביה"ס.

        הכנת צוות בית הספר לקליטת המתנדבים

        מפגש בין צוות ביה"ס למתנדבים – כהכנה לשילובם בביה"ס

        קיום משוב שוטף בין צוות המורים, איש קשר המתנדבים

           ורכז\ת של"מ בחינוך בישוב.  המתנדב הינו חלק  מצוות ביה"ס.

 

תפקידי רכז יישובי בהקשר ל"של"מ בחינוך":

 
1.      איתור וגיוס רכז של"מ בחינוך – יישובי

2.      הכשרת רכז של"מ בחינוך – במסגרת ארצית

3.      פרסום הפרויקט וגיוס מתנדבים.

4.      ראיון אישי למתנדבים והתאמה לתפקיד בבית הספר, התחייבות המתנדב ליום קבוע בשבוע למשך כ-4 שעות.

5.      מפגש הכנה למתנדבים לקראת הפעלת התוכנית

6.      קליטה ושילוב המתנדבים בביה"ס – במערכת החינוך.

7.      מחויבות ל"תחזוקה מקצועית" של המתנדב.


זכויות המתנדב במערכת החינוך

1.         לקבל יחס של שיתוף אמיתי והכרה במעמד של איש צוות.

2.         לקבל תפקיד מתאים להעדפותיו וכישוריו

3.      לקבל מידע על הארגון שבמסגרתו הוא מתנדב

4.      לקבל תכנית עבודה, הדרכה וליווי מקצועי של איש צוות

5.      לקבל הכרה, הערכה ומשוב לפעילותו.

6.      לקבל סביבת עבודה ראויה.

7.      להיות מבוטח באמצעות הביטוח הלאומי.

תנאים להצלחה.

-          הסכמה של ראש הרשות, מנהל אגף החינוך , מפקח ביה"ס ומנהל המתנ"ס.

-          בחירה מושכלת של בתי הספר

-          התחייבות של ביה"ס לשיתוף פעולה, הדרכה והכשרה של המתנדבים למילוי תפקידם

-          קיום מערך של מתנדבי של"מ – ליווי צמוד ומתמשך של רכז מתנדב לקבוצה

-          התחיבות של תנועת של"מ לקיום מערך הכשרה, הן של בית הספר והן של קבוצת המתנדבים

-          תחזוקה שוטפת של המתנדבים באמצעות ימי עיון, מפגשים בעלי אופי חברתי ועוד.

-          איתור שותפים בקהילה ושיתופם בפרויקט.

 
תרשים זרימה לפעולות רכז יישובי בהקמת פרויקט של"מ בחינוך

 

1.        פגישה ברשות המקומית להצגת הפרויקט

2.        איתור בתי ספר על ידי מנהל החינוך העירוני או מי מטעמו ומפקח משרד החינוך.

3.        מפגש חשיפה בפני מנהלי בתי הספר.

4.        שיווק הפרויקט וגיוס מתנדבים.

5.        מפגש עם כל אחד ממנהלי\ות ביה"ס למיפוי הצרכים, תאום ציפיות – קביעת איש קשר מטעמו\ה

6.        כנס חשיפה למתנדבי של"מ בחינוך – יחד עם רכז התנדבות ישובי.

7.        ראיונות אישיים למתנדבים.

8.        הכשרת מתנדבים – מפגש הכשרה

9.        הצגת הפרויקט בפני צוות מורים בכל בית ספר

10.   מפגש מתנדבים עם מנהלת בית הספר ו/או איש קשר מטעמה/ו

11.   הכנת תכנית התנדבות לכל אחד מהמתנדבים בהתאם לצרכי בית הספר.

12.   ליווי קב' המתנדבים לכל בי"ס, היכרות עם המוסד ואיש הקשר של המתנדבים מטעם ביה"ס

13.   תחילת פעילות בבית הספר

14.   פגישות קבועות – אחת לחודש לליווי והעשרה על בסיס קבוע למתנדבים.

15.   פגישות משוב בבית הספר בין מורים – מתנדבים – איש קשר – הנהלת בית הספר.

16.   השתתפות במפגשי של"מ בחינוך – ארצי – להעשרה ולימוד עמיתים

 
 

תנועת של"מ שמה על סדר יומה גישור על פערים לימודיים וצמצום תופעת האלימות במערכת החינוך .

אנו מעריכים כי עצם נוכחותם של מבוגרים מנוסים ובעלי סמכות בין כותלי הגן, ביה"ס והמתנ"ס - בין אם בסיוע לילדים בודדים או בקבוצות בפעילות לימודית - יכולה לתרום ליצירת אוירה נעימה, חיובית ותרבותית.

אנו מציעים  למערכת החינוך להיעזר במתנדבי של"מ – גמלאים בעלי ידע ניסיון ורצון      לתרום מזמנם וממרצם לשיפור האקלים הבית ספרי, ולהעלאת הישגי התלמידים במקצועות היסוד.

 

יתרונותיה הבולטים של השיטה:

-          המתנדב אינו מזוהה עם הממסד.

-          המתנדב אינו בא מעמדה שיפוטית.

-          למתנדב יש מוכנות לתרום מזמנו ומניסיון חייו.

-          המתנדב יכול להוות אוזן קשבת לצרכים ומצוקות.

-          המתנדב יכול לפתח קשר אישי של אחד- לאחד עם מי שזקוק ורוצה בכך.

-          המתנדב המבוגר מעניק תחושת ביטחון ושלווה (יש על מי לסמוך)

-          המתנדב מהווה מודל לחיקוי עבור הדור הצעיר.

 
תחומי פעולה

 
 
1.      בתחום הלימודי יינתן סיוע פרטני או קבוצתי, ע"י מתנדבים שיעברו הכשרה מתאימה.  הסיוע יינתן בתחומי בית הספר במסגרת שעות הלימודים, או לחילופין במתנ"ס במסגרת מרכז  הלמידה בשעות אחר הצהרים בתאום עם מנהל המתנ"ס ורכז הלמידה במתנ"ס.

2.      בתחום ההתנהגות, תתמקד הפעילות בעיקר בתחילת יום הלימודים, ליד ובזמן ההסעות, וכן במסדרונות ובחצר בשעת ההפסקות.

    

אפשרויות פעולות למתנדב:

-          סיוע לימודי פרטני/קבוצתי/מתקשים/מצטיינים

-          הצטרפות למורה בשעת שיעור לטובת תרגול נוסף

-          נוכחות פעילה בזמן הפסקה ובזמן שיעורים

-          טיפוח פינת גן בעזרת תלמידים

-          תפעול ועזרה בספריה

-          הדרכה ועזרה בחדר מחשבים/מחשבים בכלל

-          הדרכה/העשרה ואמנויות שונות ליחיד או לקבוצה (שח-מט, ברידג', אמנות, מורשת ישראל, אקטואליה,  ארצות   עמים ועוד)

-          עיצוב וטיפוח הסביבה הלימודית.

-          איכות הסביבה

-          קריאה בהנאה – עידוד לקריאה

 
מודל הפעלה:

תכנית עבודה לשלבים הראשונים בכניסת יישוב לפרויקט.

     1. הצגת הפרויקט בפני מנהל אגף החינוך ברשות ,מפקח משרד החינוך ומנהל המתנ"ס.

      2.איתור בתי ספר המעוניינים להשתתף בפרויקט ומוכנים לעמוד בתנאים המתחייבים:

        מינוי איש צוות בביה"ס שירכז ויהווה כתובת למתנדבים בביה"ס.

        הכנת צוות בית הספר לקליטת המתנדבים

        מפגש בין צוות ביה"ס למתנדבים – כהכנה לשילובם בביה"ס

        קיום משוב שוטף בין צוות המורים, איש קשר המתנדבים

           ורכז\ת של"מ בחינוך בישוב.  המתנדב הינו חלק  מצוות ביה"ס.

 

תפקידי רכז יישובי בהקשר ל"של"מ בחינוך":

 

1.      איתור וגיוס רכז של"מ בחינוך – יישובי

2.      הכשרת רכז של"מ בחינוך – במסגרת ארצית

3.      פרסום הפרויקט וגיוס מתנדבים.

4.      ראיון אישי למתנדבים והתאמה לתפקיד בבית הספר, התחייבות המתנדב ליום קבוע בשבוע למשך כ-4 שעות.

5.      מפגש הכנה למתנדבים לקראת הפעלת התוכנית

6.      קליטה ושילוב המתנדבים בביה"ס – במערכת החינוך.

7.      מחויבות ל"תחזוקה מקצועית" של המתנדב.

זכויות המתנדב במערכת החינוך

1.         לקבל יחס של שיתוף אמיתי והכרה במעמד של איש צוות.

2.         לקבל תפקיד מתאים להעדפותיו וכישוריו

3.      לקבל מידע על הארגון שבמסגרתו הוא מתנדב

4.      לקבל תכנית עבודה, הדרכה וליווי מקצועי של איש צוות

5.      לקבל הכרה, הערכה ומשוב לפעילותו.

6.      לקבל סביבת עבודה ראויה.

7.      להיות מבוטח באמצעות הביטוח הלאומי.

 תנאים להצלחה.

-          הסכמה של ראש הרשות, מנהל אגף החינוך , מפקח ביה"ס ומנהל המתנ"ס.

-          בחירה מושכלת של בתי הספר

-          התחייבות של ביה"ס לשיתוף פעולה, הדרכה והכשרה של המתנדבים למילוי תפקידם

-          קיום מערך של מתנדבי של"מ – ליווי צמוד ומתמשך של רכז מתנדב לקבוצה

-          התחיבות של תנועת של"מ לקיום מערך הכשרה, הן של בית הספר והן של קבוצת המתנדבים

-          תחזוקה שוטפת של המתנדבים באמצעות ימי עיון, מפגשים בעלי אופי חברתי ועוד.

-          איתור שותפים בקהילה ושיתופם בפרויקט.

 
 תרשים זרימה לפעולות רכז יישובי בהקמת פרויקט של"מ בחינוך

 
1.        פגישה ברשות המקומית להצגת הפרויקט

2.        איתור בתי ספר על ידי מנהל החינוך העירוני או מי מטעמו ומפקח משרד החינוך.

3.        מפגש חשיפה בפני מנהלי בתי הספר.

4.        שיווק הפרויקט וגיוס מתנדבים.

5.        מפגש עם כל אחד ממנהלי\ות ביה"ס למיפוי הצרכים, תאום ציפיות – קביעת איש קשר מטעמו\ה

6.        כנס חשיפה למתנדבי של"מ בחינוך – יחד עם רכז התנדבות ישובי.

7.        ראיונות אישיים למתנדבים.

8.        הכשרת מתנדבים – מפגש הכשרה

9.        הצגת הפרויקט בפני צוות מורים בכל בית ספר

10.   מפגש מתנדבים עם מנהלת בית הספר ו/או איש קשר מטעמה/ו

11.   הכנת תכנית התנדבות לכל אחד מהמתנדבים בהתאם לצרכי בית הספר.

12.   ליווי קב' המתנדבים לכל בי"ס, היכרות עם המוסד ואיש הקשר של המתנדבים מטעם ביה"ס

13.   תחילת פעילות בבית הספר

14.   פגישות קבועות – אחת לחודש לליווי והעשרה על בסיס קבוע למתנדבים.

15.   פגישות משוב בבית הספר בין מורים – מתנדבים – איש קשר – הנהלת בית הספר.

16.   השתתפות במפגשי של"מ בחינוך – ארצי – להעשרה ולימוד עמיתים

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה